گناهان کبیره چیست؟؟؟
مضرات خود ارضایی
مضرات استمناء
درباره وبلاگ


بیائید زندگی را از آفتابگردانها بیاموزیم که همواره روی به سوی مبداء نور و روشنی یعنی خورشید دارند نه هر کور سوی دیگری پس حیف نیست ما روی به سوی مبدا اصلی خلقت یعنی خدا نکنیم؟؟؟
نويسندگان

مطالبي را كه در اين قسمت مشاهده مي فرمائيد خلاصه و تنها بخش كوچكي از جلد اول كتاب گناهان كبيره شهيد دستغيب(ره) مي باشد و جهت دسترسي به مطالب كامل و منبع احاديث به كتاب فوق رجوع نمائيد.


                                                 گناه اعمال نيك را هدر مي دهد
اهميت ترك حرام در روايات
 

1-       رسول خدا(ص) فرمودند: نخوردن لقمه حرامي نزد خداوند از دوهزار ركعت نماز مستحبي خواندن بهتر است.

 

 

2-       امام صادق(ع): رد كردن يك درهم به صاحبش نزد خداوند با هفتاد حج قبول شده برابر است.

 

3-     و نيز فرمودند: سعي و كوشش كنيد در بجا آوردن اعمال صالحه و اگر عمل صالح انجام نمي دهيد پس معصيت نكنيد، هر آينه كسي كه بنا مي كند و خراب نمي كند بنايش بالا ميرود هرچند كم باشد و كسي كه بنا مي كند و خراب مي كند بنائي ندارد.
حق الناس مانع قبولي است
پيغمبر(ص)فرمودند: خدايرا ملكي است كه هرشب بر بيت المقدس ندا در ميدهد: هركس حرامي بخورد، خدا هيچ عملي را از او نمي پذيرد نه واجب و نه مستحب.
عبادت حقيقي ترك گناه است
اصل دين پرهيز از گناه است، از گناه بپرهيز، عابدترين مردمي با تقوا باش و اهتمام به عمل به تقوا داشته باش و از جز آن بپرهيز، به درستيكه عملي كه پذيرفته شود كم نيست.
تقسيم گناه به كبيره و صغيره
اگر كسي از گناهان كبيره پرهيز كند گناهان صغيره اش مورد مواخذه نخواهد بود و خدايتعالي به فضلش آنها را مي آمرزد چنانكه در سوره نساء مي فرمايد: اگر از گناهان بزرگي كه نهي كرده شده ايد دوري كنيد، گناهان شما را درگذريم واجتنابتان را از گناهان كبيره كفاره گناهان صغيره قرار دهيم و شما را در جاي بزرگ و شريفي كه بهشت است درآوريم.
شفاعت
پيامبر اعظم(ص): شفاعت من براي صاحبان گناهان كبيره از امتم مي باشد، اما نيكوكاران، يعني ترك كنندگان كبائر برايشان راه مواخذه نيست.
(البته موضوع شفاعت نبايد سبب جرات بر معصيت يا مسامحه در توبه شود.و شفاعت موجب اميد است نه غرور)
شفاعت به سبك شمارندگان نماز نمي رسد
امام صادق(ع): شفاعت ما بكسي كه نمازش را سبك شمارد نمي رسد. و از پيغمبر(ص) مرويست كه: از من نيست كسي كه نماز را سبك گيرد و بر من نزد حوض كوثر وارد نمي شود.نه، به خدا قسم كه به من نميرسد.
سخنان اميرالمومنين به بعضي از شيعيان
شبي حضرت اميرالمومنين(ع) از مسجد بيرون مي رفت و فضا به واسطه ماهتاب روشن بود. جماعتي پشت سر آن حضرتهمراهش مي آمدند به آنها نگريستو فرمود: شما كيستيد؟ گفتند ما شيعه تو هستيم حضرت نظري به صورت هايشان انداخت و فرمود: پس چرا در شما نشانه شيعه نمي بينم؟ گفتند يا اميرالمومنين! علامت شيعه چيست؟ فرمود: از زيادتي بيداري شب زرد رويانند، چشمانشان ضعيف شده و اب از آنها خارج مي شود (بواسطه زيادتي گريه)، به واسطه ايستادن به عبادت پشت ايشان خميده شده شكمهايشان به واسطه روزه به عقب چسبيده، از زيادتي دعا لب هاي آنها خشكيده.
ادعاي شيعه گري كافي نيست(نشانه هاي شيعه)
حضرت باقر(ع): آيا كفايت مي كند كسي كه خود را به تشيع نسبت مي دهد به اينكه بگويد دوست اهل بيت هستم، به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسي كه از خدا بترسد و امرش را اطاعت نمايد.
امام صادق(ع) به مفضل بن عمر فرمود: اگر مي خواهي اصحاب مرا بشناسي به كسي بنگر كه از گناهان، زياد پرهيز مي كند و از آفريدگار خود زياد مي ترسد و ثوابش را اميدوار است پس ايشان اصحاب منند.
امام صادق(ع): از ما نيست و كرامتي نزد ما ندارد كسي كه در شهر يكصد هزار نفري باشد و در آن شهر(از غير شيعه) از او با ورع تر باشد.
رسول خدا(ص): ياعلي خيرالبريه، تو و شيعيانت هستيد، تو و شيعيانت در روز قيامت مي آييد در حالي كه به آنچه خدايتعالي به شما داده است راضي هستيد و پسنديده شده خدائيد.
فرمايش مجلسي در اقسام تقوا
ورع به چهار قسم است:
ورع تابعين و آن پرهيز از محرمات است.
ورع صالحين و آن پرهيز از مشتبهات است كه در حرام واقع نشود.
ورع متقين و آن ترك مباحات است كه در حرام واقع نشود مانند ترك سوال از حال مردم از ترس اينكه مبادا در غيبت بيفتد.
ورع سالكين و آن اعراض از غير خداست از ترس ضايع شدن عمر عزيز در كارهاي بيهوده، هرچند منجر به حرام هم نشود.
دوستي علي گناهان را مي شويد
پيغمبر(ص): دوستي علي گناهان را مي سوزاند چنان كه آتش هيزم را.
زدل سواد معاصي برون برد مهرش
چنانكه ماه برد ظلمت شب ديجور
زحب اوست به روز جزا نه از طاعت
اميد مغفرت از حي لايزال غفور
با بلا گناهكاران را پاك مي كند
در روايات است كه خداوند دوستان اهل بيت را كه گناهكارند در دنيا به انواع بلاها مبتلا مي فرمايد تا قبل از مرگ پاك شده باشند و اگر زياد باشد به سختي جان دادن و اگر زيادتر باشد به سختي ها و شكنجه هاي برزخ تا وقتي كه وارد محشر مي شوند پك بوده و اگر بر فرض آنقدر گنهكار باشد كه تا آن وقت هم پاك نشده باشند به واسطه كثرت گناه به آتش دوزخ مي روند و پس از پاكي بيرون خواهند آمد و نمي ماند در جهنم كسي كه در قلب او ذره اي ايمان و محبت اهل بيت باشد و ماندن هميشگي در دوزخ مخصوص كفار و دشمنان اهل بيت است.
گناه كبيره چيست؟
1- هرگناهي كه در قرآن و حديث به كبيره بودن آن تصريح شده باشد.
2- هر معصيتي كه در قرآن مجيد يا سنت معتبره وعده آتش بر ارتكاب آن به طور صريح رسيده باشد.
3- هرگناهي كه در قرآن يا سنت معتبر از گناهي كه كبيره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود آن هم كبيره است.
4- هرگناهي كه نزد متدينين و متشرعين بزرگ شمرده شود به طوري كه يقين حاصل شود كه بزرگي آن منتهي به زمان معصوم مي گردد.
 
                             كبائر منصوصه(گناهاني كه كبيره شمرده شده)
 
1- شرك بالله
امام صادق:از هر گناه كبيره بزرگ تر شرك به خداست.
خدا نمي آمرزد شرك آورده شده به او را(يعني اگر كسي مشرك از دنيا برود آمرزيده شدني نيست) و غير شرك را از هر كه بخواهد مي آمرزد.(نساء ي 52)
كسي كه به خدا شرك آورد خدا بهشت را بر او حرام فرموده و جايگاهش دوزخ است و براي ستم كنندگان ياري كنندگاني نيست.(مائده ي76)
مراتب شرك
1-توحيد وشرك در مقام ذات
2-در مقام صفات
3-در مقام افعال
4-در مقام اطاعت
5-در مقام عبادت
حضرت صادق(ع): ايمان شخص به خدا خالص نمي شود تا اينكه خدا را دوست تر دارد از خودش و از پدر و مادر و فرزند و زن و مالش و از تمام مردمان.
(در كتاب از تقسيم بندي موارد بالا اين طور نتيجه گرفته اند كه):
نصارا هم مشركند
بت پرستي شرك به خداست
صفات نيك خلق همه از خداست
خداوند در صفات هم شريك ندارد
قارون هم مشرك شد
ترس و اميد تنها از خدا بايد باشد
فقيه وارسته سزاوار پيروي است
اطاعت والدين هم اطاعت خداست
امر به حرام و نهي از واجب موثر نيست
رياكار مشرك و ريا شرك اصغر است
و...
امام باقر و امام صادق(ع) مرويست: اگر بنده اي عملي به جاي آورد و قصدش رضاي خدا و ثواب آخرت باشد پس در آن كار نيك رضايت مخلوقي را وارد نمايد مشرك خواهد بود.
مرحوم فيض در محجه البيضاء در بيان رياي در عبادات و غير آن چنين مي فرمايند: اموري كه رياكاران به آن ريا مي كنند پنج چيز است: بدن، زيّ، قول، عمل، اتباع و ساير اشياء خارجي و هريك از اينها يا به وجهه آخرتي است يا دنيوي.
رياء مربوط به قصد است
يعني هر عملي كه به قصد نمايش به مردم و تحصيل منزلت نزد آنها به جا آورده شود رياء است خواه آن عمل بصورت دنيوي باشد يا آخرتي.
2- ياس
نا اميدي از رحمت خدا.
نااميد از رحمت الهي نمي شود مگر كسي كه كافر است.(يوسف ي87)
توبه كشنده پيغمبر هم پذيرفته مي شود: از جابر مروي است كه زني خدمت رسول خدا(ص) آمد عرض كرد زني بچه خود را به دست خود كشته آيابراي او توبه است؟ فرمود قسم به خدايي كه جان محمد در قبضه اوست اگر آن زن هفتاد پيغمبر را كشته باشد و پشيمان شود و توبه نمايد، و خداي تعالي صدق او را بداند كه ديگر به هيچ گناهي رجوع نمي نمايد توبه اش را قبول مي فرمايد و از گناهان عفو مي كند بدرستي كه توبه كننده از گناه مثل كسي است كه گناه نكرده.
3- قنوط از رحمت الله
قنوط نا اميدي از رحمت الهي است كه در قلب رسوخ نموده و قباحت آن كم شده است.
4-امن از مكر الهي
اين كه انسان از انتقام پنهاني و ناگهاني و قهر خفي خدا ايمن و راحت نشيند واز سرعت در انتقام ناگهاني او نينديشد و در دل از اينكه بواسطه گناه دچار عذاب گردد ترسي نداشته باشد.
امام صادق(ع): هرگاه بنده اي گناهي كند و او را مهلت دهند و نعمت تازه اي به او داده شد پس او را از استغفار باز دارد اين استدراج است(مكر الهي است)
هميشه بايد در بين خوف و رجاء بود
پس از گناه اگر موفق به توبه شود باز بايد ترسناك باشد شايد توبه اش داراي شرايط قبول نبوده ويا اينكه تا آخر عمر نتواند به عهد خود وفا نموده، بلكه توبه را بشكند و بايد تا آخر كار بين خوف و رجاء باشد همچنان كه هر وقت طاعتي از او سر زد بايد هم اميد به فضل خدا در قبول شدنش داشته باشد و هم بترسد كه خداوند به عدلش با او معامله فرمايد بترسد از اينكه حقيقت عبوديت را از او مطالبه نمايند.
امام صادق(ع): از خدا بترس مثل اينكه او را مي بيني و اگر تو او را نمي بيني او تو را مي بيند، اگر گمان كني كه او ترا نمي بيند پس كافر شده اي و اگر مي داني كه ترا مي بيند پس در حضور او معصيت كني، او را پست ترين نگاه كنندگان قرار داده اي چون در موقع معصيت اگر كسي ترا ببيند و از معصيت تو با خبر شود حياء مي كني و ترك گناه مي نمايي اما از خدا خجالت نمي كشي.
5-آدم كشي
كشتن كسي كه خدا و پيغمبر اذن در كشتن او نداده اند.
هركس مومني را از روي عمد و قصد بكشد پاداشش دوزخ است در حالي كه در آن جاودان مي باشد و خشم خدا بر اوست و او را از رحمت خود دور ساخته و عذاب بزرگي را برايش آماده ساخته است.(نساء ي93)
امام صادق(ع): كسي كه عمداً خود را بكشد هميشه در آتش جهنم خواهد بود.
6-عقوق والدين
پيامبراكرم(ص): كسي كه والدين خود را بيازارد مرا اذيت كرده و كسي كه مرا بيازارد خداي را آزرده و آزرده كننده خدا ملعون است.
هم چنين: عاق والدين هر عملي كه مي خواهد بجا آورد ، هرگز وارد بهشت نخواهد شد.
عقوق چيست؟
به اين است كه فرزند حرمت آنها را رعايت نكند و بي ادبي نمايد و آنها را با گفتاري يا رفتاري برنجاند و آزار و اذيت كند و در چيزهايي كه عقلاً و شرعاً مانعي ندارد آنها را نافرماني نمايد و اين عقوق گناه كبيره است و دليل برحرمت آن، كتاب و سنت و اجماع خاصه و عامه است. از حضرت صادق(ع) مرويست كمترين عقوق (ناسپاسي والدين) گفتن اف است و اگر خداوند چيزي را از آن آسانتر مي دانست از آن نهي مي كرد. و نيز از عقوق است به پدر يا مادر نگاه خيره و تند كردن. و از اميرالمومنين مروي است از عقوق اوست محزون ساختن پدر يا مادر.
مادر به نيكي سزاوارتر است
رسول خدا(ص) سه مرتبه امر به نيكي به مادر فرموده در مرتبه چهارم امر به نيكي به پدر كرده اند.
نيز فرمودند كه اگر در نماز مستحبي باشي و پدر ترا بخواند نماز را قطع مكن، ولي اگر مادر ترا خواند نماز را رها كن!
بهشت زير پاي مادران است!...
حقوق والدين پس از مرگ
اولاً- واجباتي كه از آنها در حال حيات فوت شده از قبيل حج، نماز، روزه و ...اداء نمايند.
ثانياً- به آنچه وصيت نموده اند عمل كند.
ثالثاً- آنها را تا آخر عمرش نبايد فراموش نمايد بايد برايشان طلب آمرزش و رحمت كند و به نيابت آنها صدقه دهد و اعمال مستحب را به قصد ايشان انجام دهد و آنچه مي تواند از هدايا و تحف معنوي براي آنها بفرستد.
7- قطع رحم
مردي خدمت حضرت صادق(ع) آمده از بستگان خود شكايت نمود. حضرت به او فرمودند: خشم خود را فرو بر و كظم غيظ كن و به آنها نيكي كن عرض كرد: با من چنين و چنان كنند؛ از انواع بديها و ستمها فروگذار نمي كنند. حضرت فرمود آيا تو هم مي خواهي مثل آنها قطع رحم كني و ترك احسان به رحم نمايي؟ اگر چنين كني خدايتعالي در دنيا و آخرت نظر لطفش را از تمام شما بر مي دارد. مجلسي گويد ممكن است اگر تو قطع ننمايي و صله كني آنها هم پشيمان شده و صله نمايند، پس رحمت الهي همه شما را خواهد گرفت و اگر پشيمان نشوند فقط رحمت خدا شامل حال تو خواهد بود.
لذا رسول خدا فرمودند:قطع رحم نبايد كني هرچند رحم هم از تو ببرد!
حضرت باقر(ع): سه خصلت است كه صاحب آن نمي ميرد تا اينكه آثار بد آن را ببيند: ظلم، قطع رحم، قسم دروغ.
رسول خدا(ص):ظلم و قطع رحماز هر گناهي سزاوارتر است كه خدا زودتر صاحبش را در دنيا عقوبت كند، با آنچه در آخرت برايش از انواع عذاب ها ذخيره كرده است.
و نيز فرمود: قاطع رحم داخل بهشت نمي شود.
بوي بهشت از هزارسال راه به مشام مي رسد ولي عاق والدين و قاطع رحم بوي آن را هم نخواهد شنيد.
و نيز فرمود: قطع رحم مانع استجابت دعا است.
در باب فضيلت شب قدر از آن حضرت مروي است: كه خداوند در آن شب همه را مي آمرزد مگر چهار طايفه را، شرابخوار، عاق والدين، قاطع رحم، دشمني كننده به مومنين.
حضرت صادق(ع) از قول رسول خدا(ص) سه حديث درباره صله رحم نقل فرموده اند:
شخصي صله رحم مي كند و از عمرش سه سال بيشتر نمانده پس خدايتعالي به سبب اين عمل عمرش را سي سال قرار مي دهد و شخصي قطع رحم مي كندو از عمرش سي سال مانده، پس خدايتعالي آن را سه سال قرار مي دهد آنگاه اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: خدا هرچه را بخواهد محو يا ثبت مي فرمايد.
پيوند به رحم خانه ها را آباد مي كند و عمر ها را دراز مي نمايد هرچند پيوند كننده از نيكان نباشد.
صله رحم سبب آسان شدن حساب روز جزاست و از مردن بد يعني عاقبت به شري نگه مي دارد.
و نيز مرويست كه حضرت صادق(ع) به ميسر فرمود چندين مرتبه مرگت رسيد و خدايتعالي به سبب صله رحمي كه كردي و احساني كه به خويشاوندانت نمودي آن را به تاخير انداخت!
ثواب صله رحم
رسول خدا(ص): كسي كه براي صله به بدن و مال به طرف رحم خود حركت كند خداوند اجر يكصد شهيد در نامه اعمالش مي نويسد و با هر قدمي كه بر مي داردچهل هزار حسنه براي اوست و چهل هزار گناه از او محو شده و چهل هزار درجه برايش بلند مي شود و مثل اين است كه يكصد سال بندگي خدا كرده.
معني صله و قطع رحم
در شرع مقدس معناي خاصي براي رحم ذكر نگرديده ، بنابر اين مراد همان معني عرفي آن است كه عبارت از مطلق اقارب است به معني خويشاوندان پدري و مادري هرجند با چند واسطه باشند و همچنين خويشاوندان از طريق اولاد.
عروه بن يزيد از امام صادق(ع) از معني آيه: و كسانيكه مي پيوندند آنها را كه خدا امر به پيوندشان فرموده پرسيد؟ حضرت فرمودند(هي قرابتك) يعني صله رحم پيوند به تمام خويشاوندان است، محرم باشد يا نامحرم، دور باشد يا نزديك يعني واسطه بخورد يا نه.
رسول خدا(ص):
با كسي كه به تو خيانت نموده خيانت نكن كه اگر كني مثل او خيانت كار خواهي بود و نيز از رحمي كه از تو بريده نبر(كه اگر ببري مثل او قطع كننده رحم خواهي بود).
8- خوردن مال يتيم
خداوند در سوره چهارم ي12 مي فرمايند:
هرآينه آنان با جرات مي خورند وتلف مي نمايند اموال يتيمان را از روي بيدادگري و ستم، جز اين نيست كه در شكم هاي خويش آتشي را مي خورند(يعني پر مي سازند شكم هاي خود را به چيزي كه ايشان را به آتش جهنم ميكشاند) و زود باشد كه در آتش افروخته شده انداخته شوند.
و...
از حضرت علي(ع) نقل است كه: به درستي كه خورنده مال يتيم زود است كه وبال كارش در دنيا به اولادش برسد و خودش به سزايش در آخرت مي رسد.
امام صادق(ع): كسي كه كفالت و محافظت يتيم نمايد خداوند بهشت را بر او واجب مي فرمايد چنانكه جهنمرا براي خورنده مال يتيم واجب فرموده.
رسول خدا(ص) فرمود: هرگاه يتيم بگريد براي گريه اش عرش خدا به لرزه مي آيد پس خداوند مي فرمايد: اي ملائكه شاهد باشيد هركس او را ساكت نمود و راضي و دلخوش كرد برمن است كه او را در قيامت خوشنود نمايم.
9- ربا خوري
در سوره ال عمران خداوند مي فرمايند: اي كساني كه ايمان آورده ايد ربا مخوريد، چيزي كه داده ايد چند برابر باز مستانيد و افزوني و زيادتي مطلبيد و از مخالفت خداوند بپرهيزيد تا رستگار شويد و بترسيد از آتشي كه بري كافران آماده شده است.
و در سوره بقره مي فرمايند: كساني كه ربا مي خورند در قيامت از گورهاي خود برنمي خيزند مگر مانند كسي كه شيطان به سبب مس كردنش او را بيفكند.
رسول خدا(ص) فرمودند: عبادت هفتاد قسم است، افضل اقسام آن طلب مال حلال است.
امام صادق(ع): يك درهم ربا گرفتن از هفتاد مرتبه زنا كردن با محرم خود نزد خداوند بدتر است.و حضرت رسول(ص) لعنت فرمود ربا خورنده و خوراننده و خريدار و فروشنده و نويسنده و دو شهودش را بر معامله.
و...
10- زنا
خداوند در آيه68 سوره فرقان مي فرمايند: از جمله صفات بندگان خدا آنست كه نپرستند و نخوانند با خداي به حق ، خداي ديگري را (يعني مشرك نباشند) و آن نفسي كه خدا كشتنش را حرام فرموده نكشند و زنا نكنند و كسي كه اينها را بجا آورد(شرك، قتل، زنا) برسد و ببيند جزاي خود را كه شكنجه اش در روز قيامت دوچندانست و هميشه به خواري در آتش است.
در منهج است كه (اثاماً) در اين آيه شريفه نام يك وادي در دوزخ است كه زناكاران را در آن عقوبت مي كنند و گفته اند چيزي است كه سيلان كند از اجسام دوزخيان مانند چرك و خون.
امام باقر(ع) فرمودند: زنا شش اثر دارد سه اثر در دنيا و سه اثر در آخرت ، اما آثار دنيوي زنا: رزق را كم مي كند و مرگ و نيستي را نزديك مي نمايد، اما آثار اخروي آن: پس غضب پروردگار و سختي حساب و دخول در آتش و جاودان ماندن آن را ايجاب مي نمايد.
و از حضرت رسول مروي است كه فرمود: كسي كه با زن شوهردار زنا كند پس در جهنم از عورت هر دو چرك خارج مي شود به مقدار پانصد سال راه واهل جهنم از بوي گند آن دو در اذيت خواهند بود و عذابشان از همه شديدتر است.
از حضرت صادق(ع) است كه: نيست كسي مگر اينكه بهره اي از زنا دارد، پس زناي چشم نگاه نارواست و زناي دهان بوسه حرام است و زناي دست مس بيگانه نمودن است. و نيز مروي است كه كسي كه چشمان خود را از حرام پر كند خداوند روز قيامت چشمانش را از آتش پر مي فرمايد.
پيغمبر اكرم(ص): كسي كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، شب در جايي نمي ماند كه نفس زن بيگانه را مي شنود.
و...
11- لواط
از رسول اكرم(ص) مروي است كه: كسي كه با پسري جمع شود(لواط كند) روز قيامت جنب وارد محشر مي شود و آب دنيا او را پاك نمي كند و خشم خدا بر اوست و او را لعنت فرموده دوزخ را برايش آماده مي فرمايد و بد جايگاهي است. سپس فرمود هرگاه كسي لواط كند، عرش خدا به لرزه درآيد و خداوند او را لعنت فرموده و جهنم را برايش آماده مي فرمايد و ملوط(مفعول) را در كنار جهنم نگه مي دارند تا خلايق از حساب فارغ شوند پس او رادر جهنم مي اندازند و در طبقات دوزخ هميشه معذب خواهد بود. از پيغمبر اكرم(ص) مروي است كه : كسي كه جوتني را از روي شهوت ببوسد خداوند او را در آتش جهنم هزار سال معذب مي فرمايد.      
و...
12- قذف
و آن نسبت زنا يا لواط به زنيا مرد مسلمان پاكدامن دادن است.
سوره نور آيه 22: آنان كه به زنان پاك دامن نسبت زنا مي دهند كه از آنچه با ايشان نسبت مي دهند بي خبران و اهل ايمانند، دور كرده شده اند در دنيا(از نام نيك) و در آخرت (از رحمت) و براي ايشان شكنجه بزرگي است در روزي كه زبانشان و دست و پايشان بر آنچه كرده اند گواهي دهند.
و حضرت رسول فرمودند: كسي كه نسبت زنا به مرد يا زن پاكدامني بدهد خداوند كردار نيكش را از بين مي برد و روز قيامت هفتادهزار ملك او را از پيش و پس تازيانه مي زنند پس او را به آتش مي اندازند.
بر شنونده قذف واجب است قذف كننده را نهي كند و زجر نمايد و چون بر نسبتي كه به مسلماني داده چهار عادل گواه ندارد او را فاسق و دروغگو بداند و ديگر گواهي او را در هيچ موردي نپذيرد مگر اينكه توبه و اصلاح او را بداند و بايد به او بگويد آنچه را گفتي بهتان است و افترا به مسلمان است و ما نمي توانيم از تو بپذيريم.
13- شراب خواري
سوره مائده آيات 90-91-92:
اي كساني كه ايمان آورده ايد جز اين نيست كه شراب و قمار و بت ها يا سنگ هايي كه براي قرباني نصب شده و چوبه هاي قرعه همگي پليد و از كارهاي شيطان است پس، از آن ها دوري كنيد، باشد كه رستگار شويد جز اين نيست كه شيطان مي خواهد به وسيله شراب و قمار بين شما دشمني و خشم بيندازد و شما را از ذكر خدا و نماز باز دارد پس آيا از آنها دست بردار هستيد.
قرآن مجيد، سوره ال عمران ي 219:
از مي و قمار تو را مي پرسند، بگو در آن دو، گناه بزرگي است و سودهايي براي مردمان دارد ولي گناه آنها از آن بزرگتر است.
در تفسير الميزان مي فرمايد: اثم با ذنب و امثال آن قريب المعني است و آن حالتي است در عقل يا در موجودي از موجودات خارجي كه موجب عقب افتادگي انسان از رسيدن به خيرات مي شود بنابراين اثم گناهي است كه عواقب سوئي مربوط به جهات زندگي داشته و موجب محروميت از سعادت ها و خوشبختيها مي شود و زيانهاي بهداشتي مي گساري و آثار سوء آن در معده، روده ها، جگر، شش، سلسله اعصاب، شريان ها، قلب و حواس انسان مانند قوه باصره و ذائقه مسلم است و اطباء حاذق از قديم و جديد كتابهايي درباره آن تصنيف و آمارهاي شگفت انگيزي از مبتلايان به امراضي كه از اين سم مهلك سرچشمه مي گيرد تهيه كرده اند.
اما جمله(منافع للناس) يعني در مي و قمار نفع عايي براي مردمان است مراد استفاده هايي است كه از خريد و فروش و ساختن و سرگرمي با آنها حاصل مي شود يعني هرچند سود جويان و مال پرستان و عياشان از آن استفاده هاي شيطاني و لذت هاي خيالي و حيواني مي برند لكن اين مقدار از استفاده در برابر گناه بزرگ ميگسارگي و قماربازي و عذاب هاي آخرتي آن و زيان هاي افزون از شمار جسمي و روحي و عقلي آن ناچيز است به طوري كه هيچ گاه عقل سالم و شرع الهي كه ضامن سعادت دنيا و آخرت بشر است اذن نخواهند داد كه انسان عاقل به آنها نزديك شود.
زيانهاي(ضررهاي) جسمي الكل:
1- اثر الكل در مغز:
الكل در اثر تاثير در سلول هاي مغز آن را از كار مي اندازد و چه بسا در اثر پاره شدن رگ هاي نازك خوني و يا لخته شدن خونها در مغز و جلوگيري نمودن از جريان عادي خون سكته(ناقص يا كامل) ايجاد مي گرددو گاهي هم موجب تشنج و ورم مغز و فشار خون در سر گرديده توليد فلج در اعضاء بدن مي نمايد.
2- اثر الكل در اعصاب:
الكل موجب توليد امراض مختلفي از قبيل بيماري رعشه در دست ها و پاها و توانايي نداشتن بر كنترل اعضا و مورمور شدن بدن و ضعف حواس ظاهره و باطنه و دچارشدن به بي خوابي مفرط و ديدن خواب هاي پريشان مي گردد.
3- اثر الكل در معده:
الكل مخاط زبان و حس ذائقه را ضايع و بزاق دهان را كم و ترشح آن را از نظم مي اندازد و نيز مخاط معده را تحريك و ترشي آن را كم مي كند و با انعقاد عامل هضم كه پيپسين نام دارد چه بسا موجبات استفراغ را كه توام با مايعي به نام بلغم كه اغلب با لخته هاي خون همراه است فراهم مي سازد و امراض مختلف معده و روده و گشادگي زياده از حد معده ، تورم و خراشيدگي روده ها و التهاب جهاز هاضمه اسهال هاي سخت و يبوست شديد در اثر لطمه ديدن روده بزرگ ، شخص الكلي را تهديد مي كند.
4- اثر الكل در كبد:
الكل جگر را ناتوان و متورم مي سازد و در اثر ضعف و خرابي كبدو صلابت آن با احساس درد و ناراحتي در طرف شكم آغاز مي گردد وچه بسا ممكن است مرض مخصوصي بنام زردي در كليه اعضاء الكلي حتي در چشمش هويدا شود.
5- اثر الكل در گردش خون:
الكل چون قابل مصرف براي كارگاه تن نيست به محض ورود به معده وارد خون گرديده . گلبول هاي سفيد خون را از بين برده و در اثر فشارهاي كم، توليد سكته مي نمايد.
6-اثر الكل در دستگاه تنفس:
از مهمترين عوارض الكل در دستگاه تنفس بيماري خانمانسوز سل و تنگي نفس است زيرا كه الكل همراه خون وارد ريه ها شده مخاط ريه را تحريك كرده آن را متورم مي سازد و اين تحريك كلسيم بدن را از بين برده و عمل ريه را مختل و منجر به مرض سل خواهد گرديد.
7- اثر الكل در كليه ها:
طبق آمار موجوده ، صدي نود امراض كليه در اثر اين ماده شوم است زيرا مشروبات الكلي در هنگام دفع، مجاري ادرار را تحريك و توليد عوارض بسيار ناراحت كننده اي از قبيل بيماري ساسله البول و غيره مي نمايد.
8- اثر الكل در قلب:
الكل چون در خون اثر مي بخشد كم كم آن را فاسد كرده عمل تغذيه اعضا مختل مي گردد و مقدار زيادي پيه و چربي اطراف قلب را گرفته آن را سنگين مي نمايد و حجمش را زياد مي گرداند در نتيجه حركات قلب ضعيف مي شود و اذا نبض معتادين به الكل غالبا آهسته يا نامنظم است.
9- اثر الكل در قوه عاقله:
مشروبات الكلي اولين عامل جنون است آمار دقيق تيمارستانها نشان مي دهد كه اغلب ديوانگان كساني هستند كه سالهاي دراز عمر خود را با مي خوارگي بسر برده اند.
در كتاب بلاهاي اجتماعي نقل از مجله تندرست مي نويسد: در فرانسه به موجب تحقيقات اطباء دويست هزار نفر ديوانه مشروبات الكلي وجود دارد و نيز مي نويسد هشتاد درصد ديوانگان و چهل درصد از بيماران آميزشي در نتيجه استعمال الكل بوده است. و در انگلستان در اثر تحقيقات دانشمندان به ثبوت رسيده كه تقريباً نود درصد ديوانگان، ديوانه مشروبات الكلي مي باشد.
10- اثر الكل در نسل:
در كتاب مزبور مي نويسد: الكل در سلول هاي نطفه اثر نامطلوبي نيز مي گزارد چنانكه يكي از اطباء آلمان ثابت نموده كه تاثير سوء الكل تا سه نسل به طور حتم باقي است به شرطي كه اين سه نسل الكلي نباشند.
نسل الكلي همواره رو به نقص بوده و بالاخره بكلي منطقع مي گردد دكتر نالين آمريكايي مي گويد از يك مرد سالم ممكن است يازده طفل بوجود بيايد در حالي كه از مرد معتاد به الكل از يك تا سه طفل (سالم) به وجود نمي آيد تازه اين فرزندان هم در معرض بيماري هاي مختلفي از قبيل سكته، صرع، عصبانيت، جنون، عدم رشد قواي عاقله و كم خوني و غيره بوده دائماً دچار تشنجات ساير امراض روحي و ناراحت كننده مي شوند.
براي اطلاع بيشتر بر زيان هاي جسمي و روحي و اخلاقي و اجتماعي الكل به مجموعه انتشارات انجمن تبليغات اسلامي((شيطان بطري)) مراجعه شود.
رسول خدا(ص):
شراب خوار فرداي قيامت وارد محشر مي شود در حالي كه رويش سياه و دهانش كج و زبانش بيرون افتاده و فرياد تشنگيش بلند است و به او از چاهي كه در آن چرك زناكاران ريخته شده مي آشامانند. و نيز فرمود: به خدا سوگند به شفاعت من نمي رسد كسي كه نمازش را سبك گيرد و كسي كه مست كننده اي بخورد.
امام صادق(ع): شرابخوار با بت پرست مساوي است و در قيامت كافر محشور خواهد شد. شراب اساس هرگناهي است.
و...
14- قمار
سوره بقره ي216: حكم مي و قمار را از تو مي پرسند بگو در هر دو گناه بزرگي است.
سوره 5 آيه 93: جز اين نيست كه شيطان مي خواهد به سبب مي و قمار بين شما دشمني و كينه ايجاد كند و بدين وسيله شما را به تجاوز از حدود خدا و دشمني با يكديگر وادارد.
حضرت موسي بن جعفر(ع): نرد و شطرنج و چهارده، همه در حرمت يكي است، و هر چيزي كه بر آن بازي قمار شود ميسر و حرام است.
پيامبر(ص): آنچه كه به آن قمار شود حتي گردو و كعب ميسر است.
15- اشتغال به ملاهي ، سرگرمي با آلات موسيقي
اميرالمومنين(ع): ملائكه به خانه اي كه در آن شراب، يا آلات قمار يا ساز باشد داخل نمي شوند و دعاي اهل آن خانه مستجاب نمي شود و بركت از آنها برداشته مي شود.
پيامبراكرم(ص): روز قيامت صاحب طنبور با روي سياه محشور مي شود و به دستش طنبوري از آتش است و بالاي سرش هفتادهزار ملائكه عذاب است كه به دست هركدام عمودي از آتش بوده و بر سر و صورتش مي زنند و صاحب غناء محشور مي شود در حالي كه كور و كر و گنگ است و حشر زناكار و دارنده آلات موسيقي هم همين است(يعني آنها هم كور و كر و گنگ وارد محشر مي شوند.
16- غناء، آوازه خواني
غناء چيست؟
مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني در رساله وسيله اين طور مي فرمايد:
غنا حرام است و گوش دادن يه آن و كسب كردن به آن حرام است و تنها صداي خوب غنا نيستبلكه عبارتست از كشيدن صدا و گردانيدن آواز در حلق به كيفيت ويژ هاي كه طرب آور و مناسب مجالس لهو و لعب و محفل اهل معصيت و طرب باشد و نيز با آلات موسيقي ملايم و موافق باشد.
طرب:

حركتي است كه در طبع از سرور يا اندوهي كه ناشي از شنيدن سازها و آوازهاي خوش است حاصل مي شود.

 

در رساله ذخيرة العباد مي فرمايد:
غنا عبارت است از صوت لهو يعني آوازي كه از روي لهو و التذاذ از قوه شهويه بيرون آيد اعم از اين كه در عرف عجم آن را سرود و خوانندگي بگويند مانند غناي در اشعار يا نگويند به واسطه آن كه كلمات آن قرآن يا مرثيه باشد اگر چه مشتمل بر طرب نباشد، پس در تحقق غنا فرقي نيست بين اشعار و قرائت قرآن يا مرثيه و غير اينها چون اذان بلكه حرمت غنا در مراثي و قرآن شديدتر است و معصيت آن بيشتر و عقاب آن مضاعف است.
سوره31 ي 6: از جمله مردمان كسي است كه مي خرد كلام باطل يا غافل كننده از ذكر الهي را تا مردم را از راه خدا گمراه سازد از روي ناداني و راه خدا را مورد استهزاء قرار دهد ايشان گروهي هستند كه بر ايشان عذاب خوار كننده مقرر است.
پيغمبر اكرم(ص): خواننده غنا از قبر خارج مي شود در حالي كه كور و گنگ و كر باشد و به اين نشانه شناخته مي شود. و نيز فرمودند: كسي كه به لهو گوش دهد در قيامت در گوشش سرب آب كرده ريخته مي شود.
و...
17- دروغ
حضرت عسكري(ع): تمام بدي ها در حجره اي است مقفّل و كليد گشودن آن دروغ است.
سوره نحل ِ117: جز اين نست كه مي بافند دروغ را كساني كه ايمان نياورده اند و تصديق نكرده اند نشانه هاي خداوند را.
و...
رسول خدا(ص): مومن هرگاه بدون عذر دروغي بگويد هفتاد هزار ملك او را لعنت مي كنند و بوي گندي از قلبش بيرون مي آيد كه تا به عرش مي رسد و خداوند به سبب اين دروغ گناه هفاد زنا كه كمترين آن زناي با مادر است براي او مي نويسد.
 

نظرات شما عزیزان:

ساعت21:46---26 آذر 1391
پاسخ:سلام خواهش میکنم نظر لطفته

جاهد
ساعت23:01---22 شهريور 1390
سلام سید رضا . از اینکه به وبلاگ من سر زدی ممنونم. وبلاگ خوبی داری با مطالب بسیار عالی. اما به نظر من میتونی از قالب بهتری استفاده کنی که نظم بیشتری داشته باشه. در کل منم تازه شروع کردم. امیدوارم موفق باشی.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:










آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 148
بازدید کل : 10514
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1